Een leven zonder armoede en schulden

Een leven zonder armoede en schulden

Met het huidige kabinetsbeleid neemt de armoede in Nederland de komende jaren met ruim een kwart toe. Deze stijging van armoede komt met name door de verlaging van de bijstand tot en met 2035.

Anno 2021 groeien in Lopik bijna 330 kinderen op in armoede. Dat is een volledige basisschool. Armoede leidt tot verspilling van kansen, generatie op generatie. Mensen die leven onder de armoedegrens en in schulden verdienen vertrouwen en uitzicht op een betere toekomst. Ook onze Lopikse inwoners raken in een neerwaartse spiraal als ze teveel schulden op hun schouders voelen. Te vaak komen ze in de greep van een systeem dat het belang van de schuldeiser vooropstelt. Het is tijd voor een alternatief dat uitgaat van vertrouwen in plaats van wantrouwen.

• Kind en sport: ieder kind heeft recht op sport, muziekles en zwemles. Daarom zorgen we ervoor dat dit voor iedere portemonnee toegankelijk is via bijdragen aan het Jeugdfonds Sport en Cultuur en het stimuleren van lokale initiatieven.
  • Perspectief: Wij geloven dat het bieden van perspectief en ruimte mensen in armoede de grootste kans biedt om samen met anderen tot de beste oplossing te komen. Dan is echte vooruitgang mogelijk, ook als je in de schulden zit. De gemeente en de sociale dienst Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) moeten daarvoor zorgen.
  • Ondersteuning niet-uitkeringsgerechtigden: wij zetten actief in op hulp aan de nuggers (niet-uitkeringsgerechtigden) om hen toch te kunnen helpen met re-integratie. Het gaat vooral om jonggehandicapte niet-uitkeringsgerechtigden die voorheen een beroep konden doen op de Wajong, en de overige niet-uitkeringsgerechtigden.
  • Schuldhulpverlening: Wij stellen hulpverlening bij schulden centraal. Mensen die zich melden voor een schuldhulptraject krijgen schuldenrust: er wordt een pauze van een jaar ingelast op boetes, aanmaningen en rente totdat een oplossing is gevonden.
  • Preventie schulden bij jongeren: Wij zetten in op preventie van schulden bij jongeren. Jongeren met problematische schulden krijgen via de gemeente de kans om in ruil voor werk en scholing kwijtschelding te krijgen. Zo krijgen zij een kans om hun talent te ontwikkelen en een bijdrage te leveren aan de maatschappij. Om jongeren te bereiken en te helpen zoeken we de samenwerking met scholen, de Woningraat en bijvoorbeeld de Rabobank.
  • Armoedebestrijding: De gemeente krijgt extra middelen van het Rijk om armoede te bestrijden. Wij willen in de strijd tegen armoede onder kinderen deze middelen investeren in gezinnen die hulp hard nodig hebben.
  • Kwijtscheldingsbeleid: Het kwijtscheldingsbeleid ten aanzien van de gemeentelijke belastingen handhaven en beter onder de aandacht te brengen.