Energiebesparing en zorgen voor een groene toekomst

Energiebesparing en zorgen voor een groene toekomst

De aarde warmt op, ons klimaat verandert. Dit zet de zekerheid van ons bestaan op het spel. We moeten dit probleem oplossen en we hebben haast. We zijn het onze kinderen verplicht om een schone, gezonde en leefbare wereld na te laten. Duurzaamheid is bestaanszekerheid in de toekomst. Dit zal grote investeringen vragen en niet makkelijk zijn. Het kan alleen slagen als iedereen een bijdrage kan leveren en we de rekening eerlijk verdelen. Daarom kiezen we nu voor een eerlijk en fatsoenlijk klimaatbeleid. Duurzame doelen zijn alleen te halen als we allemaal mee kunnen doen. Je kunt niet groen doen als je rood staat.

Bescherming tegen hoogwater en klimaatadaptatie ook om ingrijpende maatregelen in de regio. Denk hierbij aan zoveel regenval dat straten blank staan of aan extreme hitte, wat gevaarlijk is voor kinderen en ouderen. Wij kiezen waar dit kan voor oplossingen met oog voor natuur, milieu en leefomgeving en willen niet alleen sturen op veiligheid en kosten.

Onze voorstellen:

• Groen en waterbeheer: We leggen in Lopik extra groen en waterpartijen aan voor verkoeling, verbeteren de opvang van water en stimuleren het vergroenen van daken en tuinen van woningen. Bij onderhoud en reconstructie van de openbare ruimte zullen we dus altijd kijken welke kansen er zijn om groen en water meer ruimte te geven.
  • Stichting Duurzaam Lopikerwaard: we onderschrijven de missie en visie van de Stichting Duurzaam Lopikerwaard en waarderen de activiteiten die zij uitvoeren om de gemeente duurzamer te maken, zoals het Repair Café, de Zwerfvuilambassadeurs en advisering over verduurzaming.
  • Huizen verduurzamen: Huishoudens die hun huizen niet zelf kunnen verduurzamen, worden geholpen. We starten bij het verduurzamen van huizen van gezinnen die het hardst worden getroffen door energiearmoede;
  • De buurt verduurzamen: Niet alleen individuele bewoners, ook buren, straten, Verenigingen van Eigenaren, buurten en wijken, corporaties en coöperaties, en andere collectieven krijgen hulp om de juiste oplossing voor hun huizen te vinden.
  • Zon op daken: We ontzien landbouw- en natuurgronden zoveel mogelijk en stimuleren zon op daken, waaronder de vele platte daken in de industrie. We blijven de Regionale Energie Strategie U-16 en staan achter het Lopikse afwegingskader voor grootschalige energieopwekking steunen.
  • Deelname energieprojecten: Energieprojecten moeten voldoende draagvlak hebben onder de omwonenden en inwoners. Dat betekent dat zij mee moeten kunnen doen, maar ook de gemeenschap als geheel moet hier voordeel uit kunnen krijgen. De opbrengsten ten goede moeten komen van onze Lopikse gemeenschappen en inwoners. Wij willen onderzoeken hoe aan de energieprojecten de beste invulling gegeven kan worden.
  • Circulaire economie: Wij willen dat Lopik vooroploopt bij het duurzaam, circulair en sociaal inkopen van diensten en producten. Dat betekent productie zonder vervuiling, met hergebruik van grondstoffen en zonder afval: de circulaire economie. Daarmee kunnen we er zeker van zijn dat we de planeet goed achterlaten voor de generaties na ons.
  • Gebouwen energie neutraal: Ook willen we alle gemeentelijke gebouwen zoveel mogelijk energieneutraal maken.