Grote uitdagingen samen oplossen

Grote uitdagingen samen oplossen

De afgelopen jaren is de gemeente Lopik er onvoldoende in geslaagd een goede samenwerking met de verschillende bewonersgroepen en kernen op te bouwen. We willen de kernen ontwikkelen en versterken, maar dat komt nog te weinig van de grond.

Te vaak voelen mensen zich niet meer goed vertegenwoordigd en kunnen ze maar weinig begrip opbrengen voor de keuzes die door de lokale politiek worden gemaakt. Wij vinden het daarom van belang dat elke kern een bewonersgroep heeft die kan dienen als aanspreekpunten in de kern voor bewoners, de professionals en de gemeente. Bewonersgroepen signaleren, stimuleren, agenderen, initiëren en realiseren ideeën en maken plannen in, voor met en door de wijk. De belangrijkste voorwaarde hiervoor is een professionele en integere, gemeentelijke bestuurscultuur.

• Kerngericht: Wij willen starten met een kerngerichte aanpak. Dat vraagt per kern om goed contact met een diverse groep inwoners die zich ook langdurig voor hun kern wil inzetten.
  • Kernbudget: Wij willen een buurtbegroting invoeren en zien die als belangrijke voorwaarde om echt ruimte te creëren voor initiatieven. Kernen beheren zelf een budget geven dat ze extra mogen besteden aan de openbare ruimte of sociale projecten die de leefbaarheid in de kern vergroten. Hoe meer eigen inzet, hoe meer ze kunnen besteden aan andere zaken.
  • Burgerinitiatieven: We willen bewoners ruimte geven om eigen initiatieven in hun buurt te ontplooien, ondanks dat er niet altijd geld of capaciteit voor is. Burgerinitiatieven moeten voor alle bewoners toegankelijk zijn. Waar burgerinitiatieven niet vanzelf van de grond komen, helpen we met (tijdelijke) ondersteuning. Via opbouwwerk:
    • helpen we straten en inwoners met het aanvragen voor subsidies voor activiteiten om de sociale betrokkenheid te vergroten, zoals bijvoorbeeld Nationale Burendag of NL Doet. Daarnaast kan de gemeente ook zelf financieel bijdragen via de Subsidieverordening.
    • bieden we hulp aan verenigingen, clubs, stichtingen, buurten en wijken om de sociale verbondenheid te vergroten, bewoners te activeren tot vrijwilligerswerk en daarmee Lopik leefbaar te houden.
  • Eigen zeggenschap: Wij kiezen voor zeggenschap, eigenaarschap en ruimte voor initiatiefnemers in wijk of buurt, naast een gemeentebestuur dat partner is, ruimte geeft en de voorwaarden schept voor het initiatief.
  • Wijkplan: Transparantie van bestedingen en keuzes van de gemeente willen we bereiken door de introductie van een helder overzicht, waarin op kernniveau beschikbare middelen en te bereiken doelen worden geïnventariseerd.
  • Integratie: Wij maken samen met partners werk van integratie. In Lopik kan iedereen meedoen. We investeren in persoonlijke begeleiding, zodat iedereen zijn of haar plek kan vinden in onze gemeente.
  • Inclusieconvenant: Wij verzetten ons actief tegen alle vormen van discriminatie, racisme en haat. Samen met maatschappelijke partners stellen we een Inclusie Convenant op, met heldere ambities en doelstellingen om actief aan de slag te gaan met het aanpakken van vooroordelen. Voorlichting op scholen, dorpsgesprekken en campagnes zullen hier onderdeel van uitmaken.
  • LHBTI+: In de (jeugd)zorg, het onderwijs en bij verenigingen willen we aandacht voor voldoende aandacht voor LHBTI+-gerelateerde vragen. Daarnaast is aandacht voor (zorg)vragen van (allochtone) LHBTI+-ers en voor acceptatie in culturele en orthodox-religieuze kringen noodzakelijk. Onze gemeente investeert in het overdragen van kennis over deze jongeren en aan deze jongeren. Zo creëren we een veilige omgeving ongeacht seksualiteit of genderidentiteit.

Lopik en de andere Lopikerwaard-gemeenten staan voor uitdagingen die te groot zijn om zelfstandig aan te kunnen. Circulaire economie, energietransitie en klimaatadaptatie vragen erom samen een nieuw verhaal toe te voegen aan de geschiedenis van de Lopikerwaard. De toekomst biedt naast uitdagingen ook kansen. Denk aan kringlooplandbouw, het toevoegen van nieuwe unieke (groene en waterrijke) woonmilieus, een duurzame economie of het accommoderen van nieuwe vormen van mobiliteit, transport en energie.

• Lopikerwaard: Wij willen het unieke karakter en landschap van de Lopikerwaard behouden en versterken. Wij willen de benodigde en gewenste ontwikkelingen actief vormgeven en een bijdrage leveren die de Lopikerwaard past en versterkt. Wij zijn voorstander van samenwerking in de regio, gezien de opgaven en kansen, is samenwerking niet alleen gewenst, maar ook noodzakelijk.
  • U16: De U16 zien wij als een belangrijk samenwerkingsverband om de eigen opgaven van Lopik en de gezamenlijke opgaven van de Lopikerwaard-gemeenten te realiseren en een actieve bijdrage te leveren aan de Metropoolregio Utrecht. Wij dragen met een verbindende en eigen agenda om aan de toekomst van de Lopikerwaard en de Metropoolregio Utrecht.