Goed onderwijs voor een sterke start

Goed onderwijs voor een sterke start

Wij willen gelijke kansen voor elk kind. Onderwijs is de sleutel tot persoonlijke ontwikkeling, voorspoed en welzijn. Het ene kind ontwikkelt zich anders dan het andere. Voor een gedeelte komt dat door verschil in talenten. Een te groot gedeelte wordt echter bepaald door verschil in de sociaaleconomische achtergrond. Dat willen wij aanpakken.

De ontwikkeling van kinderen begint op school. De (basis)school, kinderopvang, buitenschoolse activiteiten en brede talentontwikkeling vormen samen brede scholen. Door naast onderwijs en kinderopvang ook laagdrempelig vrijetijdsbesteding, ontspanning, sport en cultuur te bieden, krijgen alle kinderen de mogelijkheid zich optimaal te ontwikkelen.

• Elk kind doet mee: De norm is dat elk kind kan en mag meedoen!! Meedoen met school, met sport, met schoolreis, met cultuur, verjaardagen, goede kleding. Daarom willen we een armoedebeleid met specifieke aandacht voor kinderen die opgroeien in armoede.
  • Digitale voorzieningen: Tijdens Corona hebben gezien hoe belangrijk het is dat kinderen ook thuis de juiste voorzieningen hebben om schoolwerk te doen. Voor elk kind moeten dus een computer en andere technische middelen beschikbaar zijn als hun ouders dat niet kunnen betalen.
  • De Brede school: Wij zijn voor brede gemengde scholen. Scholen bieden zelf kinderopvang of werken samen met publiek gefinancierde kinderopvangorganisaties;
  • De kleine dorpsscholen: Kleine dorpsscholen hebben bestaansrecht en wij willen alles doen om ze open te houden. Zij geven invulling aan de sociale verbondenheid in kleinere gemeenschappen.
  • Openbaar onderwijs: afgelopen jaar is besloten om de openbare school in Lopik te sluiten. Wij betreuren dat dit heeft moeten gebeuren en zullen ons inspannen om opnieuw een openbare school op te richten. Ons standpunt was en blijft de laatste school in een kern dient een openbare school te zijn.
  • Opgroeien in onze kernen: Wij willen samen met onze scholen en verenigingen een breed plan maken over opgroeien in onze kernen. We stellen ook scholen in staat plannen op de lange termijn te maken. Dat betekent tijdig informatie over de hoogte van subsidies, een langetermijnvisie op onderwijshuisvesting en een prominente rol voor de Lokale Educatieve Agenda.
  • Sport en beweging: Sport en beweging al op vroege leeftijd starten. Daarom willen we in elke woonwijk voldoende speelplekken, speeltuinen en beweegtuinen.
  • Stageplaatsen: Wij willen als Lopik het goede voorbeeld geven door meer stageplaatsen te bieden binnen de gemeentelijke organisatie, voor HBO en MBO.
  • Stageconvenant: Wij gaan in gesprek met ondernemers en onderwijsinstellingen in de regio om een stageconvenant op te stellen. In dit stageconvenant stellen voldoende stageplekken als ambitie.