Vooraf: een sterke en dienstbare gemeente voor onze inwoners

Vooraf: een sterke en dienstbare gemeente voor onze inwoners

De Partij van de Arbeid is, als deel van de meerderheid van de gemeenteraad van Lopik, in maart 2021 tot de conclusie gekomen dat de gemeente niet langer door kan als zelfstandige gemeente. Daarvoor heeft de Partij van de Arbeid de volgende overwegingen:

• Ons buitengebied is groot in verhouding tot ons inwoneraantal. Daardoor zijn de uitgaven voor het onderhoud van alle bruggen, wegen, groen en riool per hoofd van de bevolking erg hoog.
  • Vele taken uit het Sociaal Domein (Jeugdzorg, WMO en ook de Participatiewet) werden naar de gemeenten overgedragen, zonder toereikend budget.
  • Er zijn grote vraagstukken zoals de energietransitie, vergrijzing, woningnood en er zijn diverse werkzaamheden voor bijv.de Omgevingswet (o.a. COշ-reductie) die de gemeente als taak krijgt en waarvoor nauwelijks middelen (geld en personeel) beschikbaar zijn.

De Partij van de Arbeid voorziet dat het naar behoren uitvoeren van deze taken ten koste gaat van essentiële voorzieningen voor onze dorpen. We kunnen dan niet meer genoeg besteden aan scholen, de openbare ruimte, het bouwen van woningen, ondersteuning van verenigingen of het in stand houden van voorzieningen. Dit was te zien in 2020 toen het ging om het openhouden van het zwembad. De Partij van de Arbeid kiest niet voor versobering maar voor het in stand houden van de voorzieningen zoals we die kennen. Zonder ook maar iets af te doen aan de inzet van onze medewerkers zien we dat het huidige personeelsbestand niet goed in staat is alle wettelijke en gewenste taken te kunnen uitvoeren.

De PvdA is een sociale en progressieve partij. Dat betekent dat we staan voor een gemeente en een wereld die vooruitgaat, waar het steeds beter wordt voor de inwoners. Ons doel is het voor onze inwoners eerlijker, zekerder, mooier en beter te maken. Daarvoor zijn voorzieningen nodig en een gemeentelijke organisatie met slagkracht.

Opschaling door middel van een gemeentelijke herindeling kan soelaas bieden. Opschaling kan leiden tot een sterke nieuwe gemeente. Een gemeente die zorg kan dragen voor goede dienstverlening voor haar inwoners en bedrijven, een gemeente die strategische vraagstukken van het Rijk kan oppakken én die initiatieven neemt om zelf vraagstukken op te lossen. Een gemeente die kan doen, denken én dromen. De voorkeur van de Partij van de Arbeid gaat uit naar een Gemeente Lopikerwaard, dus met IJsselstein, Montfoort, Oudewater en Woerden (of 2 van deze 4). In onze ogen zal de samenhang in het gebied zo het groots kunnen blijven en zal waarborging van de eigenheid van alle afzonderlijke kernen met hun eigen identiteit het grootst kunnen zijn.

De Partij van de Arbeid zal na de verkiezingen niet zomaar instemmen met een gemeentelijke herindeling.

Wij hanteren een aantal uitgangspunten en zullen voorstellen die ons de komende periode mogelijk zullen bereiken daaraan toetsen. Die voorwaarden zijn:

• In een nieuwe gemeente moet aandacht zijn voor de eigenheid en identiteit van onze kernen. Inwoners moeten invloed hebben op wat er in hun omgeving gebeurt en er moeten mogelijkheden zijn om te kunnen werken aan levendige kernen. Voorzieningen moeten in alle kernen op peil blijven.
  • De inspanningen van de medewerkers van de nieuwe gemeente moeten op de inwoners gericht zijn. Een organisatie dus die denkt in oplossingen in plaats van problemen, met het doel inwoners, organisaties en kernen te helpen, te ondersteunen, te faciliteren en te stimuleren. De medewerkers zijn klantvriendelijk, benaderbaar, toegankelijk en de gemeente is laagdrempelig.
  • Als er een centraal gemeentehuis komt dan worden er servicepunten ingericht om de afstand tussen de inwoners en de gemeente niet nodeloos groter te maken.
  • De bereikbaarheid tussen de kernen van de nieuwe gemeente moeten goed zijn. Ze zijn ook na een herindeling geen geïsoleerde eilandjes, maar moeten in verbinding met elkaar staan. Daarom willen we goede openbare vervoersverbindingen zodat vanuit elke kern het gemeentehuis en voorzieningen bereikbaar zijn. Dit draagt bij aan een sterke en zelfbewuste gemeente.