Wij willen fijne en veilige kernen in Lopik waarin allerlei inkomensgroepen naast elkaar wonen. Waar buren elkaar een handje helpen en waar je een beetje op elkaar let. Kortom, waarin we zeker zijn dat we naar elkaar omzien. Daarom willen we investeren in de leefbaarheid van wijken en in fijne buurten met speeltuinen, een parkje en een plek waar inwoners elkaar kunnen ontmoeten.

• 3 Wijkagenten: Wij willen een maatschappelijk verankerde politie en een wijkagent per 5.000 inwoners, dat zien we als het absolute minimum. Op basis van het inwonertal van 14.543 (juli 2021) betekent dit dat we nu het liefst al 3 wijkagenten voor Lopik willen. Het is belangrijk dat mensen in Lopik makkelijk terecht kunnen bij de politie, zodat de politie goed contact kan houden met de samenleving.
  • Preventie jeugdcriminaliteit: Vooral jongeren met weinig omhanden en verminderde toekomstkansen lijken in de lokale criminaliteit verstrikt te raken. Hen willen we meer kansen geven, met goed onderwijs, meer perspectief op een baan en voldoende professionele jeugdhulp. Samen met wijkagenten, jongerenwerk, scholen en verenigingen bieden we deze jongeren nieuwe activiteiten een ander toekomstperspectief;
  • Handhaving: We willen voldoende boa’s om de politie te ondersteunen, met voldoende gezag om de regels te handhaven. Daartoe zijn de boa’s goed opgeleid en uitgerust met communicatie- en verdedigingsmiddelen. Bewapening is niet aan de orde;
  • Inzet bewoners: Bewoners weten vaak het beste wat er speelt in hun wijk en ervaren zelf wat ze onveilig vinden. Daarom willen we bewoners in de gelegenheid stellen om de prioriteiten voor handhaving en politie in hun wijk deels mee te bepalen.
  • Vuurwerk en overlast: Wij willen dat er een vuurwerkverbod komt in Lopik, omdat het richting Oud en Nieuw voor veel overlast zorgt. Om onrust te voorkomen zouden camera’s wat ons betreft een goede mogelijkheid zijn.